ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ (1 курс)
Як стати істориком мистецтв? Мистецтво, що це взагалі таке? Яка різниця між печерними малюнками і творами сучасних художників? Як створюється шедевр і що таке художній образ? Де і ким можна працювати закінчивши кафедру історії мистецтв? Чи можна отримувати гідну винагороду працюючи у сфері мистецтва? Усі ці питання та багато-багато інших, піднімаються у нашому лекційному курсі, який Ви прослухаєте на першому курсі. Викладачі: д.і.н., проф. П.М.Котляров, к.і.н., доц. С.А.Демчук
МИСТЕЦТВО ТА КУЛЬТУРА КИЇВСЬКОЇ РУСІ (1 курс)
Знайомлячись із запропонованим курсом Ви поринете у самобутнє та неповторние явище у вітчизняному мистецькому та культурному просторі. Опанувавши курс Ви дізнаєтесь як стійкі вікові традиції язичницького мистецтва синтезуються із середньовічними загальноєвропейськими надбаннями, поглибите свої знання та ознайомитесь із головними тенденціями розвитку основних напрямів мистецтва Княжої доби, а також із напрямами культурної еволюції Київської Русі. У Вас складеться цілісна картина щодо розуміння процесу формування та розвитку мистецтва та культури давньоруської держави як європейського мистецтва світового рівня. Викладач к.і.н., доц. Л.В.Іваницька
МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ (1 курс)
В межах курсу студенти набувають базові знання про найдавніший період в історії мистецтва. Роглядаються пам’ятки образотворчого, декративно-прикладного мистецтва та архітектури від наскельного живопису франко-кантабрійських печер до буддійських фресок Аджанти, від єгипетських пірамід до перських палаців, від кельтських культових статуеток до китайської «теракотової армії». Ранні етапи історії мистецтва розглядаються у контексті динаміки розвитку давніх цивілізацій; особливу увагу приділено міжкультурним зв’язкам, тяглості та багатоманітності художніх традицій. Викладач д.і.н., проф. Г. М. Казакевич.
МИСТЕЦТВО ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ТА РИМУ (1 курс)
Антична мистецька спадщина є фундаментом, на якому будувалося світосприйняття західної цивілізації, а вивчення цієї спадщини було покладене в основу ранньомодерного мистецтва та сучасного мистецтвознавства. В межах курсу розглядається мистецтво крито-мікенської цивілізації та гомерівського періоду, давньогрецька архаїка та класика, мистецтво доби еллінізму, художні традиції етрусків та раннього Риму, архітектура та образотворче мистецтво часів розквіту Римської імперії і трансформація мистецьких практик доби її занепаду. Періоди розвитку античного мистецтва вивчаються крізь призму давньогрецьких та римських світоглядних уявлень; акцент зроблено на міжкультурних контактах та впливу античної традиції на подальший розвиток європейського мистецтва. Викладач д.і.н., проф. Г. М. Казакевич.
МІФОЛОГІЯ В МИСТЕЦТВІ НАРОДІВ ЄВРОПИ (2 курс)
Особливістю мистецтва усіх давніх цивлізації та культур було прагнення до художнього відтворення міфологічних та світоглядних уявлень. У навчальному курсі розглядається міфологія як дискурс і соціальне явище, художні образи, які постали в контексті релігійних уявлень перших землеробських та кочових народів Європи, давніх греків, скіфів та фракійців, етрусків, італіків, кельтів, германців та слов’ян. Також вивчається рецепція міфологічних образів у мистецтві нової та новітньої доби, від зображень давньогрецьких богинь в мистецтві Ренесансу до відтворення сюжетів ірландських та скандинавських саг у «Володарі кілець» та «Грі престолів». Викладач д.і.н., проф. Г. М. Казакевич.
МИСТЕЦТВО СЕРЕДНІХ ВІКІВ (2 курс)
У цьому курсі ви дізнаєтесь: як середньовічне мистецтво поєднало у собі античність, східні впливи, варварську естетику і християнську догматику та як зрозуміти його парадокси, як будували замки та собори і, зрештою, чому середньовіччя «страждає». Протягом курсу ви навчитесь «читати» архітектурні плани та іконографію та орієнтуватись у течіях і стилях середньовічного мистецтва. Викладач: к.і.н., доц. С.А.Демчук
ОСНОВИ МИСТЕЦЬКОЇ ЕСТЕТИКИ (2 курс)
В лекційному курсі вивчаються завдання, роль, основні функції та категорії естетики. На основі творів представників естетичної думки Візантії, працях естетиків Відродження, доби Просвітництва та ін. періодів розвитку суспільства аналізується феномен мистецької естетики, засновниками якої стали Ганс Зедльмайр та Едуард Ганслік. Викладач к.і.н., ас. О.Ю.Миронюк
МИСТЕЦТВО ВІЗАНТІЇ (2 курс)
Завдання курсу полягає в ознайомленні студентів з історією мистецтва Візантійської імперії, яка упродовж багатьох століть була носієм блискучої і своєрідної культури. Опанування дисципліни дає можливість сформувати уявлення про такі особливості візантійського мистецтва, як притаманні йому благородність та вишуканість форм, образне бачення світу, витонченість естетичного мислення. Особлива увага приділяється вивченню змісту та типології образів, іконографії, її символіки, основам художньої мови візантійського мистецтва. Викладач к.і.н., доц В.Є.Кругляков
МИСТЕЦТВО ВІДРОДЖЕННЯ (3 курс)
У XIII столітті в історії західноєвропейського суспільства розпочалася яскрава сторінка, що була пов’язана із мистецтвом Відродження. Починаючи від Джотто, італійські митці не рахувалося із середньовічними авторитетами, сміливо порушували канони і створювали принципово нове мистецтво. Але чи стало ренесансне мистецтво повним розривом із середньовіччям і повторенням класичної античності? Чим відрізнялося мистецтво італійського Відродження від мистецтва Нідерландів, Іспанії, Франції, Німеччини? Про особливості розвитку мистецтва доби Ренесансу різних країн, про їх духовне, політичне і навіть економічне життя, про життя художників - їх геніальність і дивацтва, про меценатів і обскурантів ви дізнаєтеся на запропонованому курсі. Викладач: д.і.н., проф. П.М.Котляров
МИСТЕЦТВО БАРОКО І КЛАСИЦИЗМУ (3 курс)
Чи є життя після Ренесансу? У цьому курсі ви дізнаєтесь, якими шляхами європейське мистецтво йшло з кінця XVI до початку ХІХ століття. Від пафосу, енергії та внутрішнього напруження живопису та карколомних пам’яток архітектури доби бароко ми перейдемо до пошуку гармонії, переосмислення Ренесансу та нових теорій і форм вираження у добу Класицизму. Ви отримаєте уявлення як про загальні риси цих двох великих стилів, так і про їх регіональні варіанти. Викладач: к.і.н., доц. С.А.Демчук
МИСТЕЦТО УКРАЇНИ XVII–XVIII СТОЛІТЬ (3 курс)
Протягом XVII–XVIII століть українське мистецтво невпинно розвивалося, віддзеркалюючи в собі суспільно-політичні перетворення країни, вбираючи і переплавляючи мистецький досвід і новації інших держав. За два століття стилістика художніх творів змінювалася, поєднуючи риси західноєвропейського мистецтва: від ренесансу і бароко до класицизму, що набували неповторних рис на ґрунті народної культури. Серед найяскравіших взірців українського мистецтва того часу – козацьке бароко. Програма курсу включає вивчення як загальних закономірностей, так і регіональних особливостей архітектури, різьблення і скульптури, книгодрукування і рисунку, монументального і станкового живопису, іконопису, наповнених своєрідною образністю і символікою. Викладач: к.і.н., доц. Л. Б. Круглова
МИСТЕЦТВОЗНАВЧА ПЕРІОДИКА (3 курс)
В курсі лекцій вивчається тематика, зміст ,жанри, види та форми літературно-художніх та музичних часописів, які заклали основи зародженню мистецької періодики від початку XIX ст.("Артист", "Мир искусства", "Журнал изящных искусств") до сьогодення ("Антиквар", "Куратор" ,"ШО", "Галерея", "МІСТ", "Експерт мистецтва", "Art Ukraine" та ін. Викладач к.і.н., ас. Ю.Ю.Миронюк
РЕНЕСАНСНИЙ ГУМАНІЗМ: ТЕОРІЇ, ПРАКТИКИ, КОНФЛІКТИ
Навчальна дисципліна «Ренесансний гуманізм: теорії, практики, конфлікти» розкриває особливості культурно-інтелектуального життя Західної Європи XIV-XVI ст. та вплив гуманістичних ідей на мистецьке, релігійне та суспільне життя доби Відродження. На матеріалі трактатів гуманіс тів та пам’яток образотворчого мистецтва студенти знайомляться з традиціями європейського гуманізму, течіями і напрямками цього широкого інтелектуального руху, досліджують, яким чином гуманістичні твори впливали на релігійні процеси, суспільне життя та політику, у т.ч. на прикладі німецької Реформації. Буде розглянуто створення та функціонування гуманістичних товариств Італії, Німеччини, Нідерландів, Франції та Іспанії. Викладач: д.і.н., проф. П.М.Котляров
ІСТОРІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО КОСТЮМУ (4 курс)
Прислів’я «зустрічають за одягом, а проводжають за розумом», яскраво демонструє той факт, що зовнішній вигляд – це перше, що ми помічаємо в людині та що одяг – невід’ємна складова загального образу. Вивчення історії костюму, який є своєрідним екраном, на якому відображається соціальний, матеріальний, культурний, мистецький, духовний рівень розвитку суспільства дозволяє гармонійно сформувати довершений образ того чи іншого соціуму. В межах курсу у студентів формується комплекс знань щодо періодів еволюції одягу людини, історії костюму та аксесуарів відповідно до світового «стильового календаря», а також зрозуміння розвитку європейського костюму та моди відповідно до художніх стилів у мистецтві. Викладач к.і.н., доц. Л.В.Іваницька
МИСТЕЦТВО XX – XXI ст.
Сучасне мистецтво спрямовує свій погляд на людину і світ, в якому вона живе, на науку і технології, які її життя змінюють. Художників цікавлять факти минулого, завдання теперішнього і питання майбутнього. Буквально все, що нас оточує, використовується ними для творчих пошуків, втілюється в арт-проектах. Різноманітні й вигадливі, витвори мистецтва набувають самих неймовірних форм. Але як зрозуміти мистецтво в його нових формах? Як побачити акт творчості там, де зовні творчості немає?
Дисципліною передбачається глибоке висвітлення ключових проблем і завдань мистецтва на сучасному етапі. Вона охоплює найбільш значущі види візуальних практик ХХ ‑ ХХI століття від просторових до нових медіа і спрямовує слухачів на дослідження художніх явищ і напрямків, що відбуваються на тлі динамічних і мінливих умов епохи. Викладач канд. мист., асистент О.Новікова
УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
Як розібратися в мистецтві України на сучасному етапі? Мистецтво сьогодення постає у різноманітті видів, жанрів і стилістики від традиційного живопису до сучасного відео-арту. Те, що відбувається сьогодні, має свої витоки в історії попередніх часів і детерміноване сучасним контекстом. На курсі Ви познайомитеся з мистецтвом України ХХ століття, що зазнало кардинальних змін: від пластичних новацій 1900-х і відродження 1920-х, до мистецтва радянського часу і доби Незалежності 2010-х років; довідаєтеся, які проблеми постають перед художниками у сучасному світі, і які питання мистці та мисткині задають своїм сучасникам. Викладач к.і.н., асистент Є.Е.Федченко
МИСТЕЦТВО КРАЇН СХОДУ
Дисципліна присвячена дослідженню унікальних художніх традицій східного світу. Упродовж тисячоліть на території Японії, Китаю, Індії, а також інших східних держав формувалися могутні цивілізації з своєрідною культурою. У межах курсу передбачається вивчення традиційної східної архітектури, підпорядкованої давнім правилами і канонам, а також скульптурі, живопису і порцеляні, сповненим тонкими енергіями і глибоким філософським змістом. Особлива увага приділяється мистецтву каліграфії, що знаходиться на межі духовних і візуальних практик. Хронологічні межі програми курсу охоплюють етап від Раннього Середньовіччя і до сьогодні. В цілому, в рамках курсу розглядаються художні риси країн Ближнього Сходу (Західна Азія і Північна Африка), Малої Азії, Східної Азії, Центральної Азії, Північно-Східної і Північної Азії. Викладач канд. мист., асистент, О.В.Новікова
ІСТОРІЯ ФОТОГРАФІЇ (4 курс)
«З цього дня живопис помер» - цими словами Поль Деларош нібито відреагував на винайдення дагеротипії у 1839 році. Проте нове медіа не знищило традиційне образотворче мистецтво, але натомість посіло в його системі особливе місце. Курс розкриває складний та тривалий процес утвердження світлопису як повсякденної та мистецької практики в Україні та світі, теоретичні підходи до вивчення фотографії, взаємовпливи фотографії та живопису. Розглядаються такі явища як пікторіалізм та пряма фотографія, «нова об’єктивність», гуманістичний світлопис, класичний фоторепортаж, фешн-фотографія тощо. Значну увагу приділено генезі сучасної фотографії від портретів Діани Арбус до дискусій про долю світлопису в цифрову епоху. Викладач д.і.н., проф. Г. М. Казакевич.
МИСТЕЦТВО УКРАЇНИ XIX - поч. XX ст (4 курс)
Запропонований курс покликаний аби боротися зі стереотипом про «вторинність» українського мистецтва, адже чимало учасників мистецького життя українських міст нерозривно пов’язані з європейським художнім процесом. Лекції курсу охоплюють широке коло тем, від живопису до кінематографу. Викладач к.і.н., доц. Л.Б.Круглова
УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО XX ст. в особах (4 курс)
"УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО XX ст. в особах" це курс про людей, котрі творили українського мистецтва, про їхні трагічні долі та феєричні перемоги. Про творця нового українського архітектурного стилю Василя Кричевського, зачинателя супрематизму киянина Казимира Малевича та основоположника кубізму в скульптурі Олександра Архипенка, та багато інших. Викладач к.і.н., доц. Л.Б.Круглова
Музичне мистецтво ХІХ століття (4 курс)
ХІХ ст. – період прояву індивідуальності в музиці. Провідним напрямком в мистецтві був романтизм, який в музиці знайшов своє яскраве відображення, через здатність впливати на почуття та емоції людей. Метою запропонованого курсу є сформувати у студентів цілісне уявлення про розвиток музичного мистецтва, його основні стилі, музичні жанри на основі вивчення творів відомих композиторів епохи – Р. Шуберта, Ф. Шопена, Ф. Ліста, Р. Вагнера, Дж. Верді та ін. В межах курсу розглядається становлення та діяльність національних музичних шкіл. Особлива увага приділяється аналізу музичної критики. Викладач к.і.н., асистент Є.Е.Федченко
Культура країн Сходу в середні віки
З цього курсу ви дізнаєтесь про особливості східної середньовічної художньої культури, про обміни між Сходом та Заходом та про образ Сходу в образотворчому мистецтві Європи, який наклав глибокий відбиток на те, що Едвард Саїд вже у ХХ столітті назве «орієнталізмом». Знайомство з середньовічним Сходом буде відбуватись не лише у навчальних аудиторіях, але і у музеях Києва. Викладач канд. мист., асистент, О.В.Новікова
Мистецтво країн Сходу XVII-XVIII ст.
У Західній Європі XVIII часто зустрічаються скульптурні та живописні алегоричні зображення чотирьох частин світу: Європи, Азії, Африки та Америки. Серед них особливим чином підкреслюється домінуюча роль Європи. Ці образи, із підкресленим виокремленням Європи, відображали сформовану європоцентриську ідею. Яким же бачилось європейцям східне мистецтві і в чому полягала його унікальність в XVII-XVIII ст. буде розкрито в запропонованому курсі. Викладач канд. мист., асистент, О.В.Новікова
Вибірковий блок 1: «Історія мистецтва Європи та США»
ВК 1.01. Міфологія в мистецтві народів Європи
ВК 1.02. Основи мистецької естетики
ВК 1.03. Мистецтвознавча періодика
ВК 1.04. Ренесансний гуманізм: теорії, практики, конфлікти
ВК 1.05. Опис та аналіз творів мистецтва
ВК 1.06. Історія релігій за пам’ятками сакрального мистецтва
ВК 1.07. Історія костюму та моди
ВК 1.08. Історія фотографії
ВК 1.09. Утопія у візуальній культурі
ВК 1.10. Історія музичного мистецтва
ВК 1.11. Цифрові зберігання та створення творів мистецтва
ВК 1.12. Курсова робота: Основи досліджень візуальних джерел та історіографії із історії мистецтв.
ВК 1.13. Курсова робота: Методологічні проблеми історії мистецтв.
ВК 1.14. Курсова робота: Культура, політика і суспільство в мистецтві.
Вибірковий блок 2: «Історія українського мистецтва»
ВК.2.01 Садово-паркове мистецтво України
ВК.2.02 Історія українського костюму та моди
ВК.2.03 Музичне мистецтво України
ВК.2.04 Декоративно-прикладне та народне мистецтво України
ВК.2.05 Художня культура корінних народів України
ВК.2.06 Стилістичні та семантичні особливості творів українського мистецтва
ВК.2.07 Історія української фотографії
ВК.2.08 Модерн в українському мистецтві
ВК.2.09 Художні музеї та мистецькі зібрання України
ВК.2.10 Історія українського театру
ВК.2.11 Історія українського кінематографу
ВК.2.12 Курсова робота: Основи досліджень візуальних джерел та історіографії із історії українського мистецтв.
ВК.2.13 Курсова робота: Методологічні проблеми історії мистецтв України.
ВК.2.14 Курсова робота: Культура, політика і суспільство в мистецтві України.
3.2 Вибір з переліку (студент обирає 1 дисципліну з кожного переліку)
Перелік 1
ВК.3.01.01 Історія етикету та етикетознавства
ВК.3.01.02 Історія та культура кельтських народів Західної Європи
ВК.3.01.03 Культура та традиції народів Балканського півострова
ВК.3.01.04 Соціокультурні міфи в Україні та світі: історія та сучасність
ВК.3.01.05 Вікінги-романи-варяги. Ранньосередньовічні скандинави в Європі та Америці
ВК.3.01.06 Таємні організації в історії країн Сходу
ВК.3.01.07 Китайське мистецтво XX-XXI ст.
Перелік 2
ВК.3.02.01 Мистецтво італійського Відродження
ВК.3.02.02 Історичний жанр у мистецтві
ВК.3.02.03 Новітня українська література
ВК.3.02.04 Мистецька спадщина української діаспори
ВК.3.02.05 Арабо-ізраїльські війни в другій половині ХХ ст.
ВК.3.02.06 Мистецтво Європи і Сходу у XVIII-XIX ст.
Перелік 3
ВК.3.03.01 Повсякденне життя та практики епохи Ренесансу
ВК.3.03.02 Геральдичне мистецтво
ВК.3.03.03 Стиль Модерн в європейській культурі кінця ХІХ - початку ХХ ст.
ВК.3.03.04 Шлюбна дипломатія в Європі у ХVI - XVIII ст.
ВК.3.03.05 Історичний контекст серіалу "Гра престолів"
ВК.3.03.06 Історичні портрети диктаторів Європи
ВК.3.03.07 Історія радянської дипломатії
Перелік 4
ВК.3.04.01 Північне Відродження і Реформація XVI ст.
ВК.3.04.02 Історія Баухауса: конфлікт мистецтва і політики
ВК.3.04.03 Історія світових імперій
ВК.3.04.04 Повсякденне життя російського імператорського двору
ВК.3.04.05 Жанр "утопія" у літературній традиції: від Античності до Раннього Нового часу
ВК.3.04.06 Історія моди ХХ - поч. ХХІ ст. у соціально-культурному контексті
ВК.3.04.07 Сучасне індійське мистецтво
Перелік 5
ВК.3.05.01 Архітектура: функції, конструкції, стиль (XIX – XX ст.)
ВК.3.05.02 Основи академічного письма
ВК.3.05.03 Сучасне мистецтво країн Пііденної та Східної Азії
Перелік 6
ВК.3.06.01 Популярна культура ранньомодерної Європи
ВК.3.06.02 Палацово-паркова архітектура України
ВК.3.06.03 Ренесансний гуманізм: Ренесансний гуманізм: теорії, практики, конфлікти