Катерина Волочнюк
дослідниця та історикиня мистецтва. Випускниця бакалаврської програми 2020 року та магістерської програми 2022 року. Публікувалась на Korydor, SupportYourArt, Ukraineverstehen (Німеччина). Наразі є студенткою, модераторкою та дослідницею TheNewCentreforResearch & Practice (США).
«За 6 років навчання на кафедрі та досвіду роботи в різних культурних інституціях я зрозуміла, наскільки відрізняються підходи до вивчення мистецтва у різних академічних середовищах. Як дослідниці фотографії, memorystudiesта критичної теорії мені важливо було вирватись за межі радянського підходу, а саме академічного формалізму та тріади живопис-архітектура-скульптура. І наша програма "Історії мистецтва" дала мені це, за що я їй дуже вдячна. Кафедра була, перш за все, дружнім середовищем для реалізації власних інтересів, проєктів та трансдисциплінарного підходу до навчання. Курси з історії світу від перших цивілізацій до наших часів, методології історії та історії мистецтв, соціально-антропологічних підходів, історії фотографії, арт-ринку тощо, – всі вони дали важливий фундамент та простір для випрацьовування власного підходу. Навчання на кафедрі також забезпечувало нас різного роду практикою: відвідини музеїв, арт-лабораторій, спілкування з дослідниками і реставраторами. Саме поєднання теорії та навичок, здобутих у стінах університету, та досвіду роботи у різних мистецьких інституціях, створило мене як дослідницю. За ці 6 років я встигла попрацювати у ПінчукАртЦентрі, Мистецькому Арсеналі та Меморіальному центрі Голокосту "Бабин Яр". Я вдячна професору Геннадію Казакевичу, який був моїм науковим керівником всі 6 років, та підтримував мої перші дослідження в історії фотографії. Крім цього, я дякую Анні Калугер (яка проводила курс по арт-критиці та викладала на кафедрі) за те, що створила чудову платформу для авторів-початківців, що дало можливість потім публікуватись у найбільних культурних медіа України. Наразі я є студенткою програми Art & Curatorial Practice в незалежній онлайн-інституції The New Centre for Research & Practice та планую вступати у докторантуру».
Дінара Герейханова
Молодша наукова співробітниця Центру єгиптології при Інституті сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України. Завершила магістерську програму у 2022 році
Знайомство із кафедрою історії мистецтв розпочалось задовго до вступу у магістратуру. Мрія навчатись саме тут з'явилась ще на другому курсі бакалавріату, коли я здобувала диплом з «Аудіовізуального мистецтва та виробництва» в Інституті журналістики. Мене неабияк захопили лекції з історії мистецтв від закоханих у свою справу фахівців, тож за домовленістю із викладачами, відвідувала лекції 1-4 курсів як вільний слухач. Після успішного вступу на магістратуру, я була впевнена, що саме тут зможу реалізувати свій дослідницький інтерес – вивчати мистецтво (матеріальну культуру) Стародавнього Єгипту епохи Середнього царства (XXI – XVII ст. до н.е.). За два роки навчання вела активну наукову діяльність: брала участь у конференціях, публікувалась у фахових єгиптологічних виданнях, таких як: PragueEgyptologicalStudies, Middle Kingdom Studies. Магістерська програма, перш за все, дала потужну методологічну базу. Особливо цінними для мене були дисципліни: «Соціально-антропологічні підходи в історії мистецтв» та «Традиційне мистецтво народів світу». Завдяки цим авторським курсам професора Геннадія Казакевича,я усвідомила, наскільки широким є потенціал вивчення мистецтва стародавніх народів і цивілізацій та остаточно визначилась з вектором досліджень. Надзвичайно приємно, що тут кожен студент цінується як особистість; викладачі прислухались до наших думок та пропозицій щодо покращення навчального процесу (і продовжують це робити) та щиро підтримували наші наукові інтереси. Інколи навіть стирались межі між студентом і викладачем: на заняттях кожен мав змогу поділитись знанням власної теми, а інколи доповнення та коментарі могли перерости у ледь не повноцінну лекцію) Безперечно, у стінах КНУ знаходиться справжній осередок якісної європейської освіти! Я безмежно вдячна кафедрі історії мистецтв за цінні знання та підтримку, які дали мені!
Інна Каленська
Випускниця бакалаврської програми 2020 року, випускниця магістерської програми 2022 року.Арт-менеджерка в галереї Imagine Point, координаторка проєкту з оцифрування архівних документів в Меморіальному центрі Голокосту “Бабин Яр”
Моє життя з дитинства було тісно пов’язане з певними видами мистецтва. Я професійно займалася бально-спортивними танцями, виступала в театральних постановках у шкільній трупі, писала прозові тексти та вірші. Ми звикли ідентифікувати це як мистецтво, тому після школи не поставало питання, який напрям обрати для подальшого вивчення. В університеті Т. Шевченка кафедра Історії Мистецтв була єдиною, куди я подавала документи, не беручи до уваги інші ВНЗ.На 2016 рік ми стали першим бакалаврським потоком, який вивчав історію мистецтва з 1 курсу. Це не завадило отримати гідний поштох до подальших тематичних досліджень та роботи у цій сфері. Головним внеском під час навчання стало формування критичного мислення та аналітичного підходу. Ми мали підважувати кожен факт з огляду на контекст, коли та ким була написана книга; пробувати дивитися на художню роботу не тільки з мистецької точки зору, але й з історичної, зважаючи на те, у якому місці, у який час, яким автором та в яких умовах вона була створена. З досвіду, сильна історична складова освіти якісно відрізняє випускників кафедри Історії мистецтв від культурологів чи мистецтвознавців та сприяє формуванню іншого погляду на процеси, тексти та події у сфері. Магістерська програма націлена на включення в мистецькі процеси, що відбуваються тут і зараз. Кафедра дає можливість спілкуватися з кураторами, критиками та іншими експертами у сфері та отримувати цінний досвід, який є дійсно суттєвим у подальшій професійній діяльності. Написання текстів – окрема навичка, яку вдалося напрацювати під час навчання. Прес-релізи, рецензії, кураторські тексти чи академічні статті – ти вільний у своєму виборі і працюєш над тим, у чому є необхідність вдосконалюватися саме тобі. Мені завжди подобалась відкритість викладачів кафедри, простір для висловлення своєї позиції та вибір того, що ти хочеш досліджувати, на власний розсуд. На магістерській програмі це відчутно набільшою мірою. Неймовірна цінність отримувати поради та пропозиції щодо того, чим конкретно займаєшся. Проживши з кафедрою 6 років, можу сказати лише одне: тут панує неймовірна атмосфера долученості до мистецтва, академічної, креативної та художньої спільнот. Завдяки професіоналізму викладачів на заняттях можна отримати знання і емоції, досвід і практичні навички. Для мене вступ на цю кафедру став перевідкриттям особистості через злами стереотипів та наративів, які панують у суспільстві.
Олена Миронюк
президент українського департаменту Міжнародної організації International Action Art. Закінчила магістерську програму у 2017 році. З 2022 року викладає на кафедрі історії мистецтв.
«Коли у 2015 році я закінчила бакалаврат, переді мною постав вибір — яку спеціалізацію обрати для навчання в магістратурі. На той момент кафедра «Історії мистецтва» була тільки створена і ми мали б бути її першими студентами. Звісно, був страх, оскільки ми нічого не знали про майбутнє навчання. Однак, ризикнувши та обравши цю спеціалізацію, я жодного разу не пошкодувала. Наступні два роки були наповнені новою інформацією та несподіваними відкриттями. Приємним бонусом було те, що ми вчили абсолютно нові предмети, а не займалися повторенням пройденого в попередні роки матеріалу. За цей час ми стали більше розуміти мистецтво, звертати увагу на деталі й, так би мовити, відрізняти Моне від Мане. А наявність базової історичної освіти дозволила глибше розуміти задум художника й епоху коли він творив, що і відрізняє істориків мистецтва від мистецтвознавців. Попри те, що для наших викладачів це теж був «дебют», вони змогли відмінно подати матеріал і закохати нас у мистецтво. Цей важливий факт дозволив застосовувати всі отримані під час навчання знання в подальшому житті та роботі».
Ігор Понамарчук
піар-менеджер аукціонного дому "Корнерс". Закінчив магістерську програму у 2017 році.
Для мене існування кафедри історії мистецтв важливе самим фактом відновлення історичної справедливості, оскільки свого часу вона була знищена більшовицьким режимом. Магістерська програма, на якій я вчився, є прекрасним майданчиком для навчання та фахового дискурсу, місцем, куди хочеться повертатися після багатьох років практичної діяльності у сфері мистецтв.
Ганна Орищенко
дослідниця, кураторка, проєктна менеджерка. Була асистенткою куратора в арт-центрі «Я Галерея», редакторкою мистецьких видань, координаторкою проєктів у Мистецькому Арсеналі, видавництві NeboBooklabPublishingтощо. Зараз займається дослідженнями провінційного, аутсайдерського мистецтва та культури барахолок в Україні і підготовкою незалежних проєктів різного формату. Закінчила магістерську програму в 2017 році.
«Особисто для мене вступ на магістерську програму зі спеціалізації «історія мистецтв» став можливістю змінити: а) університет і середовище, б) вектор визначеності з професією. Навчання відбувалося в дружній атмосфері через невелику кількість студентів у групі, а найбільшим відкриттям стала спільна поїздка до Флоренції. Це справді був одночасно приємний і корисний досвід. Наш набір на магістерську програму був першим, тому навчальний процес мав певні недоліки, більшість із яких, за моїми спостереженнями, вдалося налагодити в останні роки. З’явилися нові курси, викладачі, побільшало подій із запрошеними експертами тощо. Кумедно, але так сталося, що я саме та людина, яка одразу ж після випуску почала працювати за спеціальністю (що було відкриттям навіть для моїх батьків). Тому, у вас є шанс, знаю з власного досвіду! Звісно, вступ на кафедру історії мистецтв не гарантує подальшої роботи в сфері культури, адже часто там працює момент випадковості й удачі. Однак будь-які навчання та освіта, за вашого бажання, допоможуть критично мислити і вибудувати власні вектори для подальшого шляху».
Катерина Гоцало
завідувачка Відділу науково-освітньої роботи та комунікації Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, аспірантка кафедри історії мистецтв Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Закінчила бакалаврську програму у 2016 р., магістерську програму в 2018 році.
«Магістерська програма дозволила мені познайомитися з чудовими людьми, які прагнуть працювати в обраному напрямку. Атмосфера кафедри та викладачі навчили мислити креативно, знаходячи шляхи вирішення будь-яких завдань – як в науковій, так і в повсякденній діяльності. Я усвідомила, що обраний мною напрямок освіти дозволяє застосувати себе в тих професійних сферах, які нині стрімко розвиваються у світі. Я щиро раджу обирати кафедру історії мистецтв тим, хто прагне, щоб захоплення світом та його різноманіттям стало справою життя та способом мислення. Можу стверджувати, що робота приносить справжнє задоволення, якщо обираєш справу до душі. Тож запрошую на магістерську програму всіх, хто готовий перетворити життя на пригоду, відкриваючи дивний світ кожного дня. Побажання вступникам та студентам: приглядайтеся до деталей, сприймайте всі обставини як можливість, пізнавайте себе та все навколо».
Наталія Чичасова
співробітниця відділу сучасного мистецтва у Національному культурно-мистецькому комплексі «Мистецький арсенал», кураторка незалежних мистецьких проєктів. Закінчила магістерську програму в 2018 році.
«Магістерстка програма дала мені можливістю реалізувати свій дослідницький інтерес та заглибитись у широкий контекст історії мистецтва. Для мене була дуже важлива відкритість викладачів до пропозицій студентів та їх ідей. Так став можливий курс «Працюй у мистецтві», що ми разом організували на кафедрі для студентів різних курсів. Така взаємодія важлива, отже дає можливість відчути підтримку, обговорити ідею, отримати фаховий зворотній зв’язок та не боятися робити те, що для тебе важливо».
За цим посиланням можна знайти інтерв'ю Наталії, в якому вона розповідає про свої проєкти журналу Harper's Bazaar
Анна Калугер
арт-критикиня, історикиня мистецтва. В минулому - випускова редакторка журналу «Антиквар», публікувалася на Your art, Elegant New York (США), Art Actuel (Франція), Korydor, Антиквар, Деловая столица, Новое время, Український театр, LB.ua. Закінчила магістерську програму у 2019 році. У 2019-2021 рр. викладала на кафедрі історії мистецтв. Наразі виконує дослідницький проєкт в Університеті Пенсильванії (США)
«Ідеальної формули кафедри історії мистецтва сьогодні не існує: завжди потрібно визначитись з вектором необхідної саме тобі освіти. Це може бути акцент на історію чи теорію мистецтва, на креативне чи академічне письмо або на реалізацію кураторських проектів. З особистого досвіду, обравши кафедру історії мистецтв в КНУ, я розуміла, що мій головний вектор - інтелектуальна історія мистецтва. Однак тут я отримала дещо більше: кураторство власних художніх проектів і щиру підтримку в реалізації всіх моїх текстових і лекційних ідей (якими б божевільними вони не були). Після випуску я зрозуміла, що ця кафедра була особливим простором свободи дій, де я мала можливість заснувати дискусійний клуб, запрошувати художників, кураторів, істориків на публічні лекції і що найважливіше - відчувати залученість до кафедри, як до «спільної справи», де твої дії і плани мають значення. Так само зараз, після випуску, кафедра погодилася на проведення першого в Україні експерементального курсу з арт-критики. Це приклад неймовірної довіри до своїх студентів і відкритості до нового досвіду. Тому в додаток до дуже сильної історичної бази, історії ідей в мистецтві, історії світових музеїв та кураторства (а в професійній діяльності вам це знадобиться більше, ніж ви можете собі уявити), ви отримаєте щось значно важливіше: відчуття того, що ваші мрії і задуми - головний пріоритет і їх можна втілити».
Ірина Ковалькова
PR-менеджерка, координаторка виставок та заходів у музейно-виставковому центрі Музею історії Києва. Закінчила магістерську програму у 2020 році.
«Моє навчання на програмі «Історія мистецтв» було швидше для душі, ніж для професійної реалізації. Вступаючи на магістратуру, я вже вела програми на радіо і не уявляла себе в іншій сфері, але при цьому завжди захоплювалася мистецтвом та його історією. Чесно кажучи, я хотіла просто дізнатися більше про стилі та течії, краще зрозуміти сучасне мистецтво і поглибити знання про класичне, не плутати імена художників та мати уявлення, як функціонує арт-ринок… Але в результаті я отримала значно більше, ніж очікувала: я опинилася в оточенні захоплених своєю справою викладачів, закоханих у мистецтво студентів та відкрила для себе нову професію – куратор мистецьких проектів. Зараз я балансую між журналістикою та мистецтвом: координую виставкові проекти у Музеї історії Києва та займаюся їхнім просуванням у ЗМІ. Ці два роки на магістратурі ще раз підтвердили, що усе в житті потрібно робити за покликом серця. Вчитися не заради оцінок у заліковці – неймовірне відчуття. Спробуйте, і вам точно сподобається!»
Ана Море
поетка, перфомерка, випускова редакторка Громадського радіо. Закінчила магістерську програму у 2020 році.
«Магістерська програма відкрила мені глибше розуміння сучасних мистецьких процесів, навчила важливості якісного дослідження у роботі над будь-чим і допомогла виокремити вектор, у якому хочеться розвиватися. Ловіть і всотуйте усе-усе, що тут можуть запропонувати, адже магістерська програма «історія мистецтв» — це не про освіту заради галочки, а про розширення як наукового, так і особистого світогляду».
Вікторія Гресь
волонтерка культурно-мистецьких проєктів. Випускниця бакалаврської програми 2019 року та магістерської програми 2021 року
Коли постало питання обрання кафедри для навчання на бакалавраті, «історія мистецтв» одразу опинилась першою у списку пріоритетів. І жодного разу за ці роки я не пошкодувала про свій вибір. Так як програма пропонує широкий вибір дисциплін, кожен гарантовано знайде тут курс на свій смак. Особливо цінними є професіоналізм викладачів кафедри, дружня атмосфера та повага до особистого вибору студентів. Ми мали можливість самостійно обирати деякі спецкурси та досліджувати будь-яку сферу мистецтва у своїх курсових роботах, знаходячи всебічну підтримку.
Навчання на цій програмі сповнене викликів та пригод. Ви занурюєтесь в кожен історичний період, вивчаючи не тільки пам’ятки мистецтва, а й загальні культурні та політично-суспільні процеси, ідеологію. Ви читаєте та аналізуєте багато історичних та мистецтвознавчих текстів, почуваючи себе трохи детективом. Ви вчитеся мислити, задавати питання і знаходити на них відповіді. І на додаток – наповнюєтеся натхненням від великої кількості творів образотворчого мистецтва, скульптури, архітектури, кінематографу, музичних композицій тощо. Крім того, ви отримуєте необхідний базис для подальшого навчання на магістратурі та навички для наукової діяльності. Людина, закохана в історію та мистецтво, точно не залишиться байдужою.
Юрій Поліщук
куратор виставок в Україні та Німеччині, автор статей на МІТЄЦ. Здобув І місце на конкурсі арт-критики Stedley Art Critics Prize. Навчався також у Данії та Польщі. Випускник бакалаврської програми 2020 року та магістерської програми 2022 року. Наразі виконує дослідницький проєкт у Piotr Piotrowski Center for Research on East-Central European Art в Університеті Адама Міцкевича в Познані.
Історію мистецтв можна заучити, а потім можна так само легко забути. Кафедра, на мою думку, дає студентам значно більше - навчає читати, писати та говорити. Все це йде разом з вмінням аналізувати інформацію, мислити критично, замість емоційно чи фантазійно. Планую продовжити навчання й на магістратурі. Мав честь та радість співпрацювати з доктором історичних наук, професором кафедри, Казакевичем Г.М., що надавав мені протягом років мого навчання на бакалавраті допомогу як з наукового, методичного боку в написанні кваліфікаційних робіт, так і простою підтримкою. Тема моєї бакалаврської роботи “Архівний поворот як тенденція розвитку українського мистецтва 2014-2020 рр: зміни в художній методології”, що стала логічним завершенням проведених мною досліджень у вирішенні наукових проблем на перетині memory studies та історії мистецтв у курсових роботах попередніх років. Взагалі, вважаю, що дослідницькі роботи студентів, один з найважливіших елементів навчання, адже стає візитівкою - свого часу завдяки цьому брав участь у різних програмах в Україні та за кордоном для молодих науковців, а також мав змогу знову ж таким завдяки цьому познайомитись та спілкуватись з такими істориками як Георгій Касьянов, німкеня Аляйда Ассман, росіянка Оксана Мороз та інші., праці яких на мене багато в чому вплинули. Моя дебютна кураторська виставка, присвячена творчості знакового для українського мистецтва, представника харківської школи фотографії, Євгенія Павлова, відбулась, до речі, саме в просторі нашого університету. Навчання та робота у сфері мистецтва як мінімум робить життя цікавим, не в останню чергу завдяки людям, яких зустрічаєш на цьому шляху: художники, науковці, куратори, арт-критики. Одна із останніх зустрічей з Наталією Філоненко, що є першою в незалежній Україні людиною, яка отримала фахову освіту куратора (зараз проживає у Ванкувері) - моє інтерв’ю з якою ось вже десь скоро буде опублікованим. В наступні роки планую більше заглибитись в наукове життя історичного факультету, брати участь у конференціях та наукових семінарах.
Марія Мельник
Рішення вступати на кафедру «Історія мистецтв» було прийнято ще на початку 11 класу. Всі сили були спрямовані тільки на одне – або туди, або взагалі нікуди. І я не пошкодувала жодного разу. Тут викладачі закохані в свою справу, а безліч цікавих знайомих, які прагнуть вивчати і дізнаватися щось нове стають приємними співрозмовниками та друзями. Атмосфера доброти, щирості, зацікавленості кожен день приносить щастя та задоволення.
На нашій кафедрі мистецтво розглядається з усіх боків. Будь то теорія, її історія або критичне дзеркало мистецтва, яке сприяє його розвитку, формує художні принципи. Насправді не має значення збираєтеся ви зв'язати своє життя безпосередньо зі сферою мистецтва чи ні. Адже найважливіше, що ви збагатитеся духовно, культурно, інтелектуально, отримавши безцінну інформацію від найкращих викладачів історичного факультету з кафедри «Історія мистецтв»)))
Яна Качковська
Після завершення ЗНО я зовсім не розуміла, куди мені іти, ким я хочу бути та чим займатись далі. Я довго вагалась, але на допомогу мені прийшла моя старша сестра, з словами: "Все життя ти займалась мистецтвом, ти випробувала майже всі його види, тобі точно треба до нас на історичний, на історію мистецтв, тобі 100% сподобається". Після цього я провела кілька вечорів над досконалим вивченням цієї освітньої програми, я зважила кожен нюанс і подала заявку саме сюди. І ось промайнуло вже майже два роки мого навчання... Чи шкодую я про такий вибір? Жартуєте? Жодного разу я навіть не думала змінити свій вибір. На кафедрі історії мистецтв я знайшла чудових викладачів, які допоможуть в будь-якому питанні; лекції з неймовірною атмосферою, що переносить тебе в певну епоху; дуже затишну і естетичну аудиторію, з якої не хочеш виходити; креативні завдання та багато крутих можливостей. Крім цього навчання на цій спеціальності дає шанс вкотре доторкнутися до прекрасного, як до матеріального так і духовного. Це освоєння того великого пласту знань, на який досить часто історики не звертають своєї уваги і роблять це несправедливо. Адже, як всім відомо, мистецтво супроводжує людину ще з верхнього палеоліту, відображаючи: соціальні, економічні, політичні зміни. Про свою улюблену кафедру я можу говорити безкінечно, але краще починайте вивчати історію мистецтв прямо зараз, адже всі ми знаємо, що мистецтво врятує навіть під час чуми!
Валерія Самойленко
закінчила магістерську програму у 2021 році
Коли я вступала на історичний факультет, то я не могла визначитись з напрямком вивчення історії, але на моє щастя, ми стали першовідкривачами нової спеціалізації "Історія мистецтв". Завдяки своєму унікальному міждисциплінарному підходу, який сполучає історію мистецтв, інші наукові дисципліни та першопочатки кураторської практики, наша кафедра пропонує студентам можливість стати всебічними професіоналами в цій галузі, здатними ставати найкращими у створенні виставок, критичних дослідженнях та дискусіях щодо культури в різних середовищах. Програма історії мистецтва навчає студентів розробляти історично усвідомлені підходи до мистецтва в контексті міждисциплінарної гуманітарної освіти. Завдяки лекційним заняттям, семінарам на основі дискусій та закордонним практикам студенти вивчають багатодисциплінарні підходи до вивчення мистецтва та здобувають необхідні навички візуального аналізу, критичного мислення та ефективного спілкування. Випускники нашої кафедри однозачно будуть підготовлені до різноманітних посад початкового рівня в державному, приватному чи некомерційному секторах, або до вступу до магістратури чи аспірантури для подальших наукових досліджень.
Софія Климова
закінчила бакалаврську програму у 2020 році.
Після закінчення школи у 2016 році, я випадково дізналась про те, що на історичному факультеті КНУ була відкрита спеціалізація “Історія мистецтв.” Звісно, було дещо страшно бути першопрохідцем, але я не жодного разу не жалкувала про своє рішення, і була приємно вражена підходом викладання та навчальною програмою. Коли ти вивчаєш мистецтво, це сприймається не як виснажливе та нудне навчання, а як похід в музей довжиною в 4 роки. Разом з лекціями по мистецтву, ми паралельно вивчали світову історію, і ця база має величезний вплив на розуміння історичного контексту тієї чи іншої мистецької епохи, історичного середовища, в якому перебував митець. Я планую вступати на магістратуру до цієї ж кафедри, і вже зараз помітно, що ця освіта не тільки дає чудову базу, розширює кругозір, естетичний смак, але, що не менш важливо, допомагає у роботі.